Costa molt traslladar a unes breus paraules
tot el que la millor dama de negre catalana transmet en les seves novel·les, on
la humanitat o no tanta, les virtuts i els defectes, els crims més esfereïdors
i la sang vesada traspuen plana rere plana arribant a l’ànima de cada lector.
Anna Maria Villalonga torna a sorprendre amb un nou títol a
la col·lecció de Llibres del Delicte,
personalment em va encisar amb “Les veus del crim” on ens trobem davant dotze
converses amenes, disteses, on l’entrevistadora mostra un gran coneixement de
cada autor i de les seves obres, una tertúlia que deixa al lector amb ganes de
més, on descobrirà nous lectors i obres que potser li havien passat per alt,
“Elles també maten” una novel·la apassionant on es deixa emportar per la tinta
negra que porta a les venes, “La dona de gris” on els lectors s’endinsaran en
una novel·la on es conjuren la rutina i un fet desencadenant que canviarà la
vida d’un somiatruites, té cura de la organització de “Noves dames del crim” on
ens regala un breu relat i avui ens vol presentar El somriure de Darwin.
Una novel·la amb un rerefons generacional, on
tres personatges creuaran les seves vides de manera curiosa i on les llàgrimes
s’escaparan de les seves paraules.
Sé que us estic presentant una novel·la negra,
que m’hauria de centrar en aquest fil conductor, però no puc, s’ha superat a si
mateixa creant uns personatges tan reals, mundans i detallats que m’han deixat
fora de combat.
En Max és un home gran que viu al carrer, un
carrer de Barcelona qualsevol amb la companyia del seu estimat gos, la Noemí té
els cabells vermells, és una jove treballadora que no vol mirar enrere i l’Ivan
és un inconformista nat, res es prou bo ni res està prou bé.
Aquest tres personatges són com són degut al
seu passat, porten l’empremta dels seus pares a la seva manera de fer o de
portar-ne la contra, un fet que m’ha recordat un joc de paraules amb el nom
d’en Darwin del títol i el del pare de les teories de l’origen de les especies
i com aquestes evolucionen amb els aprenentatges adquirits de generacions
passades. Un detall fi que podria passar sense més importància però que m’ha
agradat.
Una novel·la profundament psicològica, amb una
estructura desconstruïda on el fet d’un argument d’assassinat amb el seu
testimoni presencial i un condemnat, ja sigui culpable o no, mostra no tan sols
la tristesa de la soledat en una societat immensa, sinó de la injustícia moral
i del prejudicis.
Us ven prometo que el final m’ha deixat un
regust amarg a la gola i m’ha obert els ulls a veure la nostra Barcelona des
d’un punt on acostumem a girar el cap.
Moltíssimes gràcies. M'agrada saber que la novel·la arriba al cor dels lectors. Era el que volia i estic contenta si me n'he mínimament sortit. Una abraçada.
ResponElimina