Benvolgut Marc, després d’haver llegit la teva obra “Els silencis dels pactes” publicada per Llibres del Delicte. Els nostres
lectors de “La Petita Llibreria” han pogut descobrir una mica més sobre tu. Però
crec que encara queda molta tinta negra al tinter.
M’agradaria començar amb aspectes que defineixen l’escriptor
que s’amaga rere la ploma de Marc Moreno.
Recordes quina
va ser la primera novel·la negra que vas llegir? La vas triar tu? Quants anys
tenies? La
veritat és que no ho recordo. A mi m’ha passat que vaig prendre consciència que
era un lector de novel·la negra després de portar molts anys llegint un tipus
de llibre determinat, sense saber que allò era literatura de gènere. De sobte
t’adones que sempre t’interesses pel mateix tipus de llibres, que parlen de les
mateixes coses i amb un estil determinat. I és en aquell moment que pots
afirmar que ets lector de novel·la negra.
Què és el que
més t’atrau del gènere negre? Per que? Com a lector tens la possibilitat
d’ampliar la teva visió del món a través de l’òptica personal de l’escriptor i
de la dissecció que fa de la societat a través de la seva part més fosca. I com
autor em permet explicar els draps bruts que tota societat amaga, la merda que
hi ha sota la catifa i que ens condiciona la manera de comportar-nos en una
societat determinada.
Quin creus que
és el teu personatge insígnia dins el gènere? M’agrada el Patrick Kenzie de Dennis
Lehane, perquè té tot el que se li pressuposa als típics detectius del gènere:
dur, expeditiu, resolutiu, amb valors... però alhora és una persona familiar,
enamorada de la dona i que veu més enllà de la violència i la merda que li
esquitxa cada cas. A més, és un personatge més actual que els clàssics
detectius del gènere.
Si haguessis de
recomanar una obra negra a un lector poc avesat a aquest estil, quina seria?
Per quin motiu? El
poder del perro, de Don Winslow. Per mi és una de les grans obres mestres que
s’han fet en el gènere. I té el valor afegit que és una novel·la relativament
recent, el que és molt valorable perquè sempre que ens referim a les obres
mestres del gènere sembla que ens haguem de traslladar al segle passat amb
Hammet o Chandler.
Quins creus que
haurien de ser els aspectes imprescindibles en una bona novel·la negra? Una intensa crítica social i
reflectir la societat que ens envolta però sempre amb la voluntat de destapar
les misèries que amaguem. És bàsic fer que el lector pensi més enllà del que li
explica la novel·la, que obri els ulls a través de la història i pugui veure la
mossegada de realitat que l’autor de novel·la negra vol transmetre amb el seu
text.
Un cop hem descobert més aspectes d’en Marc Moreno, ens
agradaria aprofundir una mica més en la teva darrera novel·la.
¿Quin creus que és el personatge que més t’ha costat
construir? Tots, perquè he intentat que cada un
d’ells, la seva personalitat i manera de comportar-se tingués una repercussió
en la història. I això només s’aconsegueix construint personatges complexos,
reals i que tinguin comportaments creïbles i interessants. Per exemple, el
personatge de l’Estruch volia que fos un milionari altiu i odiós, però tampoc
el volia fer repugnant per al lector, o el d’en Masferrer volia que fos una
persona sense escrúpols i disposat a tot, però que tingués unes motivacions
clares que el fessin de carn i ossos.
Sembla que tot comença amb la mort d’una dona (no direm
noms per no fer un spoiler), però aquest fet només és una breu introducció pel
que vindrà. ¿Sobre qui creus que recau
el pes de la trama? És una novel·la coral, no perquè hi hagi una inacabable
llista de personatges, però sí perquè no hi ha un protagonista absolut que
aglutini tot el pes de la història. Aquí no hi ha un mort i una investigació
per descobrir l’assassí, perquè l’assassí el coneixem a la primera pàgina, així
que el protagonista no és ni el policia, ni l’assassí, ni el mort. Per tant, el
que hi ha és un conjunt de personatges on tots aporten alguna cosa en la meva
intenció de dibuixar la corruptibilitat de la persona en la nostra societat.
El personatge de la Gemma Fàbregas, la nostra periodista
amb ètica ¿està inspirada en algú en
concret? En la figura idíl·lica del que hauria de ser un periodista en el
segle XXI. És una professional que rep pressions per publicar notícies sense contrastar
i que afavoreixen els interessos del mitjà on treballa, però que no deixa
d’investigar i d’intentar destapar la veritat al llarg de tota la novel·la.
¿Creus que avui
en dia l’ètica periodística està en perill? Desgraciadament sí. En molts casos el
periodisme no és més que una feina per la qual un professional rep un salari i
no pensa en els principis de la professió. I ho puc arribar a entendre, perquè
si tens un lloguer, una família per alimentar i factures impagades, si no fas
el que diu l’empresa et fotran al carrer. I amb els principis i l’ètica no es
paguen factures. Però també hi ha professionals amb ètica i principis, que són
els que creen els mitjans de comunicació alternatius i deslligats d’interessos
econòmics i polítics.
El personatge de l’August, és un dels més complexos, on
hi conjugues aspectes tan diferents com l’amor a la família, la recerca de
feina (la que sigui), la seva homosexualitat, i el tracte que rep pel seu color
de pell i la dificultat que té amb l’idioma. ¿Com has aconseguit crear un personatge tan complex al qual el lector
li seria capaç de perdonar-li tot? El punt de partida era la immigració i
la dificultat afegida que suposa per a un immigrant no tenir papers i no
dominar l’idioma quan tens un problema greu que solucionar. A partir d’aquí
només intentava explicar com de complicat pot arribar a ser el seu món i com
tot plegat pot influir en la seva personalitat, l’actitud i el comportament amb
els qui l‘envolten. No va ser fàcil, però crec que és un dels motors de la novel·la
i un personatge amb molta força.
¿Quin polític
creus que hauria de prestar especial atenció a la teva novel·la? No estaria mal que tots la
llegissin, però no només Els silencis dels pactes, sinó també la meva anterior
Independència d’interessos i moltes altres del gènere que els farien enrojolar
i potser serien una mica més honestos amb es votants. Per desgràcia crec que
els nostres polítics no són de llegir gaire, com vaig poder comprovar a la
Setmana del Llibre en Català, on tots van passar per la nostra caseta però
ningú no va comprar ni un sol llibre.
Si haguessis de transformar la teva novel·la en una
cançó, ¿Quina creus que seria la seva
banda sonora? Una de jazz amb una línia de baixos molt potent i un ritme
alt, d’aquelles que les sents ben a dins. O potser una de hip hop amb lletres
molt explícites i de carrer, perquè es tracta d’una novel·la que beu de la
realitat del que passa als carrers de les nostres ciutats.
La teva presentació de “El silenci dels pactes” a La Setmana
del llibre en català va ser tot un èxit, com
et vas sentir? Quines impressions et va provocar? Molt content i molt
agraït a tots els lectors que es van apropar a la Setmana, però no només el dia
de a presentació, que va estar molt bé perquè la vam fer molt dinàmica i participativa,
com totes les que fem a Llibres del Delicte, sinó també a tots els que es van
passar per la nostra caseta la resta de la Setmana i van fer d’Els silencis
dels pactes el segon llibre més venut de la caseta de Llegir en Català, que
engloba 9 editorials independents.
Llibres del Delicte és una editorial independent,
que neix a Barcelona amb la voluntat de mantenir un compromís amb la literatura
en català i, en concret, amb la bona novel·la negra que s’escriu al
país. En Marc Moreno també n’és l’editor.
¿Què pesa més la
tasca d’editor o la d’escriptor? Per temps, m’ocupa més hores la tasca d’editor que la
d’escriptor, perquè aixecar un projecte des de zero i consolidar-lo entre les
editorials independents atractives per al lector és una obsessió per mi, però
no és gens fàcil. Jo em considero més escriptor que editor, però les
circumstàncies m’impedeixen escriure tot el que tinc al cap, tot i que reconec
que sóc bastant prolífic i que sempre en porto alguna de cap, ja siguin
projectes de novel·les per escriure o idees per a l’editorial.
D’on ha sorgit
la idea d’un abonament anual, on els lectors podran rebre sis novetats per tan
sols 60 €? Doncs
una d’aquestes idees que et comentava que sempre tinc al cap és la de
l’abonament anual, que no és res més que premiar la fidelitat dels nostres lectors
i fer que tota la col·lecció sigui accessible per a tothom. Per 60€ tens la
possibilitat de demanar els 6 llibres que vulguis durant un any, tant dels que
ja hem publicat com dels que es publicaran durant el següent any. Tens 12 mesos
per anar demanant els llibres de l’abonament, els pots fer d’un en un, de dos
en dos, els sis de cop... com vulguis.
No hem de confondre quantitat amb qualitat, però... ¿Quin és el secret per poder oferir
qualitat a un preu tan assequible en temps tan complicats? Tenir la
voluntat d’apropar la literatura als lectors i de proposar lectures
interessants i atractives pels textos i pel disseny i l’edició, però també pel
preu. A Llibres del Delicte som conscients que els llibres no poden ser un
luxe, tothom ha de poder accedir als nostres llibres, però sense oblidar que
això també és un negoci i que si perdem diners deixarem d’editar, així que
busquem fórmules –com la de l’abonament anual, entre d’altres– per oferir bons
llibres a bons preus. Retallant –en el bon sentit de la paraula–d’aquí i d’allà
i ajustant pertot arreu, creiem que hem aconseguit un preus molt competitius i
que permeten que tothom pugui anar cada mes i mig a la llibreria a comprar el
nou Llibre del Delicte (o rebre’l a casa si és abonat nostre).
Per finalitzar, ens agradaria que contestessis el que ha
esdevingut la pregunta marca de la casa. Quina és la pregunta que mai t’han fet
i creus que és important per als lectors?
Ja me l’han fet però la tornaré a respondre perquè em va
fer molta gràcia i em va causar certa sorpresa el dia que me la van fer: A Llibres del Delicte publicareu llibres
per a nens? No. A Llibres del Delicte, com es dedueix del nom, publiquem
llibres que parlen de delictes. I no creiem que aquest gènere sigui el més
adient per als nens. El que sí que ens hem plantejat, potser en un futur, és
publicar novel·la negra juvenil, una espècie de crossover. Però això potser més endavant, amb el projecte més
consolidat.