Com
amant de la literatura clàssica no m’he pogut resistir a la temptació que ens
ofereix Proa per commemorar el quart
centenari del naixement de Jean–Baptiste Poquelin, un dels més grans autors de
teatre de la literatura universal. El gran Molière
ens va deixar en herència l’essència de la Comèdia Francesa i aquí en teniu una mostra Set comèdies i un ballet.
En aquest volum podreu gaudir d’una excel·lent edició i traducció de la mà de Miquel Desclot, amb un primer capítol molt interesant sobre Molière en català com fou aquest projecte i la seva traducció.
En una portada clarament francesa de l’època podem observar una escena entre dos cavallers i al fons dues dames en el que sembla un salo de ball on cada personatge reflexa un aspecte de la societat del moment. Tot un encert ja que es suficientment acolorit per cridar l’atenció del lector però alhora deixa el seu espai al títol i a l’autor. Es complementen a la perfecció, sense oblidar-nos de la cinta negra que ens servirà de punt de llibre, un petit detall que diu molt sobre l’enquadernació i la qualitat de la obra en si. Una cinta estreta i petita que diu molt sobre el caràcter i la importància de l’obra.
Així es com ens trobarem amb “Les melindroses ridícules” una comèdia representada per primer cop al Théâtre du Petit-bourbon, el 18 de novembre de 1659 i impresa el mateix any.
La segona comèdia és “Esganarell, o el banyut imaginari” representada per primer cop al Théâtre du Petit-bourbon, el 28 de maig de 1660 i impresa el mateix any, la tercera comèdia i potser la més reconeguda és “El tartuf o l’impostor” representada per primer cop al Palau de Versalles, el 12 de maig de 1664 i impresa per primer cop el 23 de març de 1669, la següent comèdia és “Don Juan o El convidat de pedra” representada per primer cop al Théâtre de la Salle de Palais-Royal, el 15 de febrer de 1665, continuem amb “El Misantrop” representada per primer cop a Paris al Théâtre du Palais-Royal, el 4 de juny de 1666 per la companyia del Rei, i impresa per primer cop el 1667, anem arribant al final d’aquest volum amb “Amfitrió” representada per primer cop a Paris al Théâtre du Palais-Royal, el 13 de gener de 1668 i impresa el mateix any i a darrera de les comèdies que podreu gaudir és “El burgès gentilhome” una comèdia ballet representada a Chambord per a divertiment del Rei, el mes d’octubre de 1670, i representada en públic a París per primera al Théâtre du Palais-Royal, el 23 de novembre de 1666 del mateix any per la companyia del Rei.
La veritat és que n’havia llegit un parell però el conjunt en si mateix ha sigut un gran descobriment, un imprescindible en tota biblioteca.
La seva lectura és molt amena, ràpida i ens porta a un època llunyana encara que molts dels temes que tracta potser no ho siguin tant. Un regal per fer i per rebre.