Avui estem molt contents i volem
celebrar la literatura compartint la darrera novel·la d’en Xavier Bosch,
amic de la casa i autor de la trilogia de novel·les del periodista i
investigador Dani Santana: Se sabrà tot (Premi Sant Jordi 2009 i llibre més venut
del 2010), Homes d’honor (2012) i Eufòria (2014).
Fa un gir a la seva prosa i ens
recomana Algú com tu, una novel·la on l’amor més pur i alhora passional
marcarà la vida dels nostres protagonistes d’una manera profunda i
transgressora per les seves maneres de concebre i sentir la vida.
En aquesta novel·la guanyadora del Premi
Ramón Llull d’enguany descobrirem l’affair del Jean-Pierre, un galerista
d’art lliure d’esperit que és tot el contrari de la Paulina Homs, una dona
tradicional i de vida tranquil·la que només es preocupa pel benestar de la
família i aquells que l’envolten.
Serà un xoc de trens, dos mons
oposats que obren la finestra per deixar traspassar la llum i la pau d’un cor
que batega al mateix ritme i mogut per la mateixa passió.
Un gran relat d’amor que es
construeix a partir dels bocinets de historia i les cartes que la Gina troba i
s’entossudeix a unir com si es tractés d’un trencaclosques.
Amb aquesta novel·la que ens ha
ofert Planeta reconec que m’ha emocionat i ha traspassat els fils de la
meva emotivitat, és d’aquells llibres que t’agrada llegir sense que et mirin
per poder deixar anar la teva imaginació i si ha de caure una llàgrima, doncs
que caigui amb llibertat.
Alliberador, preciós, sensible,
subtil, sense caure als clixés... què més es pot demanar?
Donem-li el torn de paraula i que
ell mateix es presenti:
A part de
crear grans formats audiovisuals com l’APM, El món a Rac 1 o El gran dictat i
estar al capdavant del diari Avui i del programa Àgora de TV3 veiem que segueix
repartint el seu temps entre la seva tasca a l’Ara amb el món de la narrativa.
Vostè es considera més escriptor o més periodista? Jo em
considero periodista. L’excitació addictiva que sento quan una font m’explica
alguna cosa em recorda que sóc tafaner de mena. La necessitat vital
d’explicar-ho als meus conciutadans, m’ho torna a recordar... Però al
capdavall, quan m’ho passo millor és, sol, al despatx, creant històries de
ficció que, a sobre, tenen repercussió i sembla que majoritàriament agraden. No
sé que sóc, però sóc un afortunat.
Com ha estat publicar una novel·la
sense el seu personatge talismà, en Dani Santana? Li ha fet una certa por o
creu que el seu públic és fidel a les seves produccions? Mai cap por. Només faltaria que els escriptors també
tinguéssim por a l’hora d’escriure. Prou complicada que és la vida. Volia,
precisament, fugir del Santana. Si cal, ja tornarem a treballar plegats
esbrinant algun cas truculent d’ara i aquí. Però volia deixar-lo descansar,
demostrar-me que no volia ser un autor d’un sol personatge i, sobretot,
sorprendre als lectors. Sorprendre és la paraula clau.
L’esperit detectivesc d’en Dani
segueix viu a la novel·la? Creu que a la Gina l’ha dotat del sentit curiós del
periodista o ha estat un factor involuntari? Volia, de
totes totes, que Algú com tu fos tingués, també, una vessant de misteri. Aquí
no s’investiguen crims sinó algun fet amagat, sentimental, que trasbalsa la
vida de la filla que investiga els cinc dies de la seva mare a París un
parell d’anys abans de morir jove.
Per nosaltres és tota una genialitat
crear una historia arran d’unes cartes. Com ha estat el procés? Les va esbossar
per poder fer la novel·la o les anava modificant al llarg del procés narratiu
per tal que tot sortís rodó? La primera carta la vaig escriure bastant aviat
tot i que, a la novel·la no arriba fins a l’últim terç. Saber com escrivia el
Jean-Pierre em donava el to del personatge i, també, em permetia decidir coses
que els dos enamorats feien junts a París. Eren pistes, itineraris que em van
servir per anar-hi teixint la història al damunt.
Vostè és
força actiu a les xarxes socials com twitter on comparteix amb els lectors part
de la seva trajectòria. Com imagina aquesta novel·la en temps de twitts i
wassaps en lloc de les romàntiques cartes? Sens
dubte, seria una novel·la diferent i una relació amorosa diferent. Ara mateix
no me la puc imaginar. L’any 81 a París es pagava amb francs francesos i no hi
havia internet, ni telèfon mòbil ni cap altre giny d’aquests que han canviat la
comunicació de dalt a baix.
Creu que a la quotidianitat també hi
ha amors que amb tan sols quatre dies et canvien tota la vida? Dante va veure Beatriu un sol dia, no es van dirigir
la paraula, i va quedar tan enamorat que va escriure la Divina Comèdia. Et
sembla poc?
Què en pensa de l’amor? Que és la gran il·lusió. La palanca que mou el
món. La certesa en un temps de massa incerteses. L’amor és la resposta, diu
algú dins la novel·la.
Quan el
vàrem entrevistar per “Eufòria” ens va dir: “A l’última fira de Frankfurt, en
un simposi d’editors, van debatre sobre la literatura en temps de crisi. I van
concloure que hi ha dues menes de literatura que funciona en aquests
moments. D’una banda, la literatura rosa, que ajuda a evadir però que jo, de
moment, no la sé conrear. I, de l’altra, la literatura de denuncia. Em fa
l’efecte que Eufòria té aquesta virtut, que és una novel·la que sacseja i
provoca, per les trames que denuncia.” Aquesta novel·la la
cataloga com a rosa? No. Les etiquetes sovint tenen una funció
reduccionista i, sovint, pejorativa. No tinc res contra les novel·les de
gènere, però poder-les fer has de saber les fórmules d’aquell gènere determinat.
Jo no he escrit ni novel·les negres ni novel·la rosa. En cada moment he
explicat la història que em venia de gust. Una trama que s’aguantés per sí
sola, que mirés d’atrapar el lector i que fos rodona per sí mateixa. Els colors
són adjectius, en aquest cas, que em semblen prou balders.
Sovint
convidem als lectors a llegir les novel·les amb una determinada música i creiem
que des del punt de vista de la Paulina seria el mític “Rien de rien” de
la meravellosa Edith Piaf i potser “La vie en rose” d’ella mateixa per
emmarcar els dies en que els joves es varen trobar. Vostè quines suggeriria? Recomano, igual que fa el Jean-Pierre amb la
Paulina, “La Bella molinera” de Schubert, les 20 cançons d’amor que van
derivant cap al dolor. La veu d’un baríton i un piano. Hi ha alguna cosa millor
al paradís.
Com es planteja la diada de Sant
Jordi d’enguany? De la millor manera possible. Anant d’una
paradeta a una altra, atenent els lectors que vulguin fer confiança a aquesta
història de dues dones, dues ciutats i dos moments. Dedicant-los el llibre a la
persona estimada i veient la il·lusió que tots portem als ulls en el millor dia
de l’any.
Per
finalitzar, ens agradaria que ens respongués el que ja ha esdevingut la
pregunta de la casa. Quina és la pregunta que mai t’han fet i creus
important? Ens la respons?
Mataries per una bona frase? No la respondré si no és en presència del meu advocat.
Moltíssimes gràcies pel seu temps i li desitgem de tot cor que aquesta novel·la li reporti una gran satisfacció i un gran èxit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada