Si us agraden les novel·les ambientades a Barcelona on la
realitat es ficciona de manera magistral on la veracitat i la documentació en
són l’eix vertebrador us heu de rendir a L’hospital dels pobres.
En aquesta gran obra la seva autora, la Tània Juste, ens explica fil per randa
la construcció de l’Hospital de Sant Pau.
En un temps convuls on la ciutat batega i es desperta del
son dels dies més foscos les muralles medievals que envolten l’hospital de la
Santa Creu cauen i mostraran una transició en l’espai arquitectònic sense
precedent.
De la mà de Columna
descobrim els fils que van moure la construcció d’aquest bell gegant que
dorm al bell mig de la ciutat. Un emblema que deixa palès l’ànim pel progrés
mèdic, arquitectònic i sobretot l’obertura del pensament i la consciència.
De moment només em cal dir que aquesta obra és un gran
homenatge a una part de la ciutat i a tots els emprenedors que es van animar a
tenir el coratge a anar contra corrent en un temps difícil.
Li cedim el torn de paraula a l’autora:
Quan vas
descobrir que el món de les lletres t’estava esperant? Crec que de molt petita,
potser quan vaig començar-me a “enganxar” a la lectura i se’m va obrir un món
de possibilitats.
Creus que en
aquesta novel·la has evolucionat vers “Els anys robats”? M’agrada pensar que cada nova
novel·la que escric és un repte, un pas endavant en aquest llarg i apassionant
camí que és l’escriptura. És important no acomodar-se mai i provar sempre coses
noves, recursos diferents, jugar amb les veus narratives, amb els temes, amb
l’enfoc, cal posar-se a la pell de cada nou personatge i situació i, -cada cop
amb més ofici, és clar-, provar de donar-li tot el color i la dimensió possibles.
La intenció sempre és superar-se amb el següent, però estimo els meus llibres
de la mateixa manera que estimo els meus fills: cadascun amb les seves
particularitats.
Si poguessis fer un viatge en
el temps amb quins escriptors t’agradaria compartir un bon dinar i un grapat de
bones anècdotes? Amb la
Rodoreda segur!, és clar que en Ventura Pons ja em va permetre assistir a un
berenar amb ella, malgrat que fos només com a espectadora (“Un berenar a
Ginebra”). Si hagués pogut entrar dins la pantalla li hauria preguntat un munt
de dubtes i inquietuds! També m’hauria agradat conèixer Irène Némirovski,
coincidir amb Sándor Márai o xerrar amb Thomas Mann durant llarga estona sobre
la seva magnífica família Buddenbrook; passejar per Londres amb Virginia Woolf
tot parlant de Clarissa Dalloway o acompanyar Dickens una nit d’insomni quan
sortia al carrer a escoltar el parlar de les diferents classes socials
londinenques.
Amb quins ulls mires la
ciutat? Vas prenent notes? Fas fotos? Sempre practico una doble mirada quan passejo
per Barcelona: d’una banda veig el present amb la seva diversitat de rostres i
de parles; de l’altra, m’endinso en el temps i en comptes de cotxes veig
carruatges tirats per cavalls, senyors amb barret i bastó, aprenents amb bata
embotonada que corren amunt i avall i noies que vesteixen a la moda dels vint,
dels trenta... No em costa gens escoltar el cloc-cloc dels cavalls, la botzina
dels primers cotxes o el crit del jovenet que anuncia l’edició del vespre amb
notícies fresques. Faig fotos sense càmera i amb molts filtres que em permeten
arribar a altres èpoques. Notes? Tot el dia prenc notes.
Com és el procés de
documentació per crear unes novel·les tan meravelloses sobre temes tan concrets
i en un context social, econòmic i de pensament tan marcats? En primer lloc cal fer-ne una investigació
exhaustiva, regirar arxius, documents de tota mena i, a ser possible,
entrevistar molta gent. Penso que psicològicament també t’hi has de submergir,
només així pots respirar l’aire d’aquells anys, i això ho trobes buscant en la
seva quotidianitat: quines pel·lícules s’estrenaven, escoltar la música que
ells escoltaven, esbrinar com era un dia normal en la vida de cadascun dels
personatges per arribar a imaginar què sentien i com els afectava cada cosa que
passava en el seu temps.
On trobes l’escletxa per
crear els personatges i que es fonguin amb el teló de fons? Els personatges neixen abans, són part de la
història que vull explicar. El teló de fons m’ajuda a mostrar per què són com
són i marca les seves vides, la seva manera de reaccionar i el seu destí.
El teu llibre és
extremadament emotiu. Que creus que costa més de guarir? El cos o la ment? No concebo el cos sense la
ment ni la ment sense el cos, així que, a la manera dels grans metges
visionaris de principis de segle, tinc la ferma convicció que totes dues coses
han de guarir plegades.
A l’obra veiem que la seva memòria
ve a ser passat que vol seguir essent present. Personalment, vius de passat, de
present, de futur o de la conjunció de tots tres temps? La meva parella encara se sorprèn dels viatges que fa
el meu cap! I això que fa molts anys que em coneix! Sempre em pregunta si estic
al present i em pot parlar amb normalitat o si més val deixar-ho córrer pel
moment perquè em trobo enmig d’una revolució, d’una declaració de guerra o vés
a saber què.
Què t’enamora de les teves
novel·les? Visc els
personatges com si fossin parents meus i no puc renunciar a ells malgrat que
acabi d’escriure’n la seva història. En acabar una novel·la tinc un cert
sentiment de pèrdua, però amb el retorn dels lectors tot plegat reviu!
Creus que aquest llibre
serveix per despertar consciències? Si més no, penso que el coneixement de la història et porta a
reflexionar i a fer-te un estat d’opinió sobre tots aquells temes que encara
s’arrosseguen i que encara no s’han resolt. Parlo de qüestions polítiques, però
també de tabús que no tinc tan clar que s’hagin superat del tot.
Creus que seria
possible un món sense patiment o bé l’hem de suportar per adonar-nos de la
contraposició entre la vida i la mort, allò positiu i allò negatiu? És bo que no tot ens surti bé
perquè sinó no seríem capaços de valorar els bons moments. A més, el patiment
ens situa en una escala més humana i ens demostra que no som invencibles, és
una lliçó d’humilitat. Si podem superar-lo, ens fa més forts.
A quines personalitats de la
contemporaneïtat t’agradaria que arribés un exemplar d’aquesta obra? A totes aquelles persones que
hagin oblidat que a principis de segle a Barcelona ja hi havia gent que era
capaç de fer arribar el país al lloc més alt del planeta. Hi havia molt talent
i n’hi segueix havent. Només cal que tots ens ho creguem.
Ara que no ens
veu ningú, tens algun projecte nou en ment? I tant! Ja he començat a documentar-me per un
nou llibre.
Per finalitzar, ens agradaria
que ens responguessis el que ja ha esdevingut la pregunta de la casa. Quina
és la pregunta que mai t’han fet i creus important? Ens la respons?
T’agradaria viure única i
exclusivament de l’escriptura?
És clar que sí! I poder-li
dedicar tot el temps de la meva vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada