Per Eva de las Heras i Mestres
L’univers de la inspectora Salazar,
ha detectat el seu forat negre, l’origen de totes les seves inquietuds i sobretot, el perquè de tot plegat. La
descoberta de la veritat més profunda de la seva intimitat vital, i el fet
inesperat de l’elecció, qüestió que contradiu l’actitud habitual de la protagonista
que acostuma actuar de manera metòdica i punyent.
En aquesta tercera part de la
història que ens torna a presentar labutxaca, Ofrena a la tempesta, Dolores
Redondo ens ofereix la descoberta de
les accions macabres realitzades a la vall per part d’una secta, sobre
criatures de molt curta edat i el control que exercien sobre els seus poderosos
membres, fan que la visió de la realitat quedi distorsionada en aquest tercer
lliurament.
L’acció es torna a desenvolupar
principalment a la vall de Baztan, encara que per motius de la pròpia
investigació la protagonista es desplaça per altres contrades. És la màgia
d’aquesta vall conjuntament amb el seu propi ecosistema natural i cultural que
genera aquest ambient de barreja d’aspectes mitològics i alhora salvatges, on
la natura ha evolucionat de ser un entorn a formar part de l’acció de la
novel·la.
Finalment, la inspectora Salazar
desenvoluparà una investigació metòdica, que causarà un no poder aturar la
lectura, i sobretot voler saber més en referència a la vida personal i familiar
de la protagonista.
És aquesta conjunció de la persona i
la professional, que fa que la trilogia necessiti en tot moment del toc femení,
i de la doble visió, la de mare i amant. El context familiar, un punt de suport
important en la protagonista, en aquesta tercera part, passa a ser fonamental,
fet que generarà un nou pou de contradiccions, segurament potenciades pel final
imprevist de la segona novel·la "El llegat dels ossos".
Les principals necessitats de la
protagonista es barregen de tal manera que generen, l’inesperat, en una persona
tal conscient i madura dels seus actes com la inspectora Salazar. Els dubtes
més importants, sorgeixen des de la intimitat i la necessitat més profunda que
pot tenir una dona, com és el fet de ser admirada pel fet de ser-ho, i no pas
per la visió estètica de la figura femenina en un món d’homes com és l’entorn
professional més immediat de l’Amaia, i que provoca que en tot moment estigui
en una actitud d’alerta per a poder demostrar les seves capacitats, i superar
la guerra de sexes dins de l’entorn de la comissaria i els estereotips
masclistes.
Dolores Redondo, ha recreat i
generat un univers propi, vinculat a una cultura i a un entorn natural, que
actua de manera conjuntament fet que provoca que no es pugui entendre la
trilogia sense aquest context ambiental i el més important, la petja que deixa sobre
les persones de la vall, on la climatologia modela les personalitats i les
actituds dels membres d’aquesta petita comunitat.
També voldria destacar, perquè crec
que durant la novel·la no se li ha donat el pes o el valor en la seva justa
mesura, de la figura de la parella de la protagonista, en James, figura que
actua i col·labora amb l’Amaia, fins i tot en els moments més complexes de la
investigació i en les situacions sentimentals més difícils, on la protagonista
sovint actua de manera desbocada, al sentir-se superada per l’adversitat del
cas.
I ara què? Què podem fer amb la
protagonista, amb les seves febleses humanes, el seu matrimoni, la vall, el seu
futur més immediat? ... espero i desitjo que Dolores Redondo no trigui gaire en
recuperar aquesta heroïna, tant humana i femenina, i que ja la trobem a faltar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada