divendres, 11 d’octubre del 2019

The perfectionists, Bones noies


De la mà de Fanbooks ens retrobem amb la segona entrega de The perfectionists, Bones noies.

Reconec que després del desencís de l’entrega anterior “The perfectionists” no vaig agafar amb moltes expectatives aquesta lectura però l’autora, Sara Shepard ha mostrat una gran adaptació i maduració creant uns personatges molt més sòlids i una trama més interesants, aquest és l’exemple perfecte que trenca allò de que segones parts mai no foren bones, doncs bé, aquesta segona part és millor que l’anterior.

L’estètica de la novel·la continua amb l’estela de l’anterior, un fons groc brillant amb un gelat que ens crida l’atenció, un dolç record, una llaminadura... però que si ens fixem bé s’està desfent, com si el groc fos el sol i volgués mostrar-nos quelcom més.

Les nostres protagonistes, L’Ava, la Caitlin, la Julie, la Parker i la Mackenzie ens mostraran les seves vides i els seus obscurs secrets, cap d’elles és un angelet però tampoc són les assassines d’en Nolan.

La trama evoluciona amb una nova mort, un fet inesperat que les farà jugar al joc del gat i de la rata on passaran de ser les possibles assassines a les properes víctimes potencials.

Un gir argumental cap a la meitat de la novel·la deixa al lector amb l’ai al cor, un fet desencadenarà un final tancat per a cada protagonista i alhora el lector ho descobrirà d’una manera directa, sense gaires complicacions, un fet que ens farà sentir una empatia especial amb ells.

La prosa de l’autora és lineal, senzilla i rica, les seves descripcions són acurades però no busca quelcom més, crea un marc on la historia i els personatges puguin sobresortir, els personatges són més complexos, passa de donar-nos pinzellades a buscar-ne una profunditat.

Amb capítols curts dona fluïdesa a la seva lectura, un punt que crec molt atraient per a un públic juvenil, que cada cop és més exigent amb el que llegeix i per aquells que es cansen fàcilment ja que sense adonar-se es troben volant entre les seves planes.

Crec que en aquest cas s’han de llegir de manera seguida les dues novel·les, és com si la primera fos un pròleg, una presentació del que ens trobarem a la segona part, i és que jugar a planejar com matar a algú pot tenir unes conseqüències devastadores.

Una llàstima que no hagués començat així, fet que per aquells seguidors de la sèrie ha sigut pagat amb escreix ja que l’han cancel·lat i aquesta segona part no veurà la llum més enllà d’entre les seves planes.

Aquí us en deixo un tastet. Val la pena gaudir d’un thriller juvenil amb cos i caràcter.


dijous, 10 d’octubre del 2019

SexPeare, amor i sexe en Shakespeare


Aquells que ja em coneixen saben que una de les meves lectures preferides són els clàssics i entre els seus autors he de destacar en William Shakespeare,  dramaturg, poeta i actor anglès, considerat un dels més grans de la literatura universal.

És per aquest motiu que quan vaig veure que Cossetània publicava SexPeare, amor i sexe en Shakespeare no vaig dubtar gens en llegir-lo.

Realment no tenia cap expectativa al respecte, no sabia com l’autora, Rosa Maria Martínez Ascaso ens volia presentar l’obra així que vaig començar per la seva portada, un home entre dues dones, una d’elles li agafa la mà gairebé de manera possessiva i amb cara de gelosia, l’altre amb un rostre més femení i lànguid toca l’arpa atrapant-ne tota la seva atenció, és com si l’home estigues atrapat en el matrimoni però atret per l’altra dona, potser una amant... però que consti que tot això és només la meva impressió. 

Cal destacar-ne la vivor dels colors dels tres protagonistes i alhora els traços clàssic que s’adapten més a l’època de l’autor que a la nostra.

Aquest volum fa reflexions profundes, psicològiques, metafòriques, realistes i des de diversos punts de vista dels personatges de totes les obres, tragèdies i comèdies, de l’autor, no es centra en la gran parella dramàtica que tots hem llegit, “Romeu i Julieta” sinó que estén les seves impressions a tots els seus fills literaris.

Divideix l’obra en sis parts: “Facetes de l’amor” on tracta aspectes com l’amor a primera vista, la passió, la castedat, el descobriment del què és amor i com aquest evoluciona amb el pas del temps. “Guerra de sexes” on es centra en el matrimoni, reflexions sobre la dona i l’home, la homosexualitat i el lesbianisme arribant a l’androgisme i transformisme. A “Amors conflictius” entraran els conflictes com la gelosia, la infidelitat, l’adulteri, l’incest, els amors tràgics i el xantatge emocional. “Sexpearland” recull els vicis, la sexualitat, la sensualitat, la prostitució i la violència sexual. “Amor amb humor” es centra en la ironia, la llengua dels sàtirs i el joc de paraules provocadores i provocatives, arribant a “Sonets i poemes” on recull la història de “Venus  i Adonis”.

Tot això presentat per un magnífic pròleg de Genís Sinca.

Aquest volum tracta de la profunditat dels personatges de Shakespeare i alhora del propi autor, al principi al descobrir que era una obra molt detallada, un assaig en profunditat vaig pensar que seria una mica pesat però no sé com les planes anaven volant entre les meves mans, potser degut a conèixer l’obra de l’autor, però es ben cert que si n la coneixeu no us perdreu gens i estareu convidats a descobrir-la amb passió.

L’autora contraposa el seu llenguatge planer i directa amb fragments de les obres per il·lustrar el concepte, fet que li dona una dinàmica que es transforma poc a poc en un diàleg amb una nova amiga que ens mostra com a caigut seduïda per l’autor i les seves obres.

No deixeu escapar l’oportunitat de descobrir que s’amaga rere aquest regal inesperat. Aquí us deixo les seves primeres planes, una temptació que us portarà a pecar.



dimecres, 9 d’octubre del 2019

Entrevista a Marta Romagosa


Avui ens retrobem amb la ploma sensible i alhora àcida de la Marta Romagosa.


Ja ens va encisar amb “Tots els noms del desig” i amb “22 homes i un desig” i ara torna amb un nou recull de relats que semblen realment contes per a adults per abans d’anar a dormir.

Ara, amb una gran càrrega emocional i reflexiva ens presenta tretze històries on la bellesa d’allò quotidià esdevé extraordinària i digna de lloança. La bellesa i la intimitat interpel·la d’una manera especial a tots els protagonistes.
Cada conte amb un nou gir, un nou sotrac i una nova explosió d’amor cap a la literatura.
És la millor manera de presentar La Polaroid i altres relats sense desvetllar-vos els petits grans secrets que amaga i les profundes reflexions que ens convida a fer.

Les lletres de l’autora segueixen essent subtils, tranquil·les, quotidianes, amigables, esperançadores cap a la humanitat... La seva sensibilitat i franquesa encisen als seus lectors.

Aquesta és la màxima de l’autora i gràcies a Rosa dels vents tenim una nova oportunitat de gaudir de les lletres belles i nostàlgiques de la Marta Romagosa.

Amb una gran trajectòria a les seves espatlles i avui exercint com a editora, presentadora i escriptora. Com combina el seu dia a dia? Matí, ràdio. La tarda i el vespre per escriure i estar amb la família

Realment sembla que vostè ha nascut per comunicar. En quin àmbit es sent més còmode? A la ràdio em sento com a casa, explico la realitat. Escrivint disfruto inventant ficció. 

Com a dona treballadora creu que hi ha realment la possibilitat de conciliar la feina amb la vida familiar? És el gran engany la conciliació. No existeix. En la vida real només et pots organitzar per sobreviure.

Com creu que pot afectar la tasca de comunicació a la manera de percebre el dia a dia d’una Catalunya amb desitjos de canvis? La meva feina és informar del que passa. De tot, des de totes les òptiques. Jo encara crec en l’objectivitat de la feina periodística. No calen adjectius, ni opinions, que cadascú ja te la seva. Cal dir les coses pel seu nom. Les valoracions no les hem de fer els periodistes.

Posem-nos a imaginar... Quina noticia li agradaria donar o fer-ne un debat? Fer debats de qualsevol tema que generi més d’una opinió, quan més diferent sigui més ric és el debat. Ja he donat notícies que havia imaginat moltes vegades: el final d’ETA n’és una. D’altres no les hauria volgut explicar mai. 

Amb les seves obres anteriors “Tots els noms del desig” i “22 homes i un desig” ens qüestionàvem la manera de sentir homes i dones i la manera d’exterioritzar les emocions. Creu que en aquesta obra s’expressen de manera diferent elements com la intimitat o la bellesa dels petits instants quotidians de felicitat segons el sexe o hi ha tantes variables com persones? Cada personal és un món i actua segons la motxilla sentimental que ha anat acumulant durant la seva vida. 

Quins moments quotidians de la teva vida diària destacaries? Quan li dic adéu a la meva filla a quarts de set del matí, quan dic bon dia són les 8 del matí en directe als oients de Catalunya Informació, quan sopem junts a casa cada vespre i els esmorzars llargs i tranquils del cap de setmana.

La felicitat i la bellesa resideix realment als petits fets diaris que ens roben un somriure? Sempre hi ha petits moments de felicitat. A vegades no ens n’adonem perquè no els reconeixem, però si ens hi fixem bé, sempre hi són.

Hi ha algun conte amb el que t’identifiquis? Tots tenen alguna cosa meva però cap soc jo al cent per cent.

Hi ha algun conte que t‘hagi costat més escriure? Sí, dels fets que em repugnen com en el “Canvi de guàrdia”, però també són relats necessaris per denunciar coses que no haurien de passar

Aquest cop quina banda sonora li posaries a aquesta obra? La de la pel·lícula “Magnòlies d’acer”, sense dubte.


A la teva llibreta d’escriptora o al “work in progress” tens algun nou projecte en ment? T’atrau fer el salt dels relats cap a la novel·la?  Soc feliç fent contes. Crec en el poder que tenen els contes i em fascina sorprendre el lector. En una novel.la això em sembla molt més difícil. Però no se sap mai. Tot és possible.

Per acabar, encara que ja ho fessis amb les obres anteriors, ens agradaria que ens responguessis a la pregunta de la casa: Quina és la pregunta que mai no t’han fet i creus essencial respondre? Ens la respons?

T’agradaria viure del que escrius? No. Necessito la ràdio real perquè m’inspiri els textos de ficció



Moltíssimes gràcies pel teu temps. Et desitgem l’èxit que mereixes!

Àngela Sànchez Vicente

dimarts, 8 d’octubre del 2019

La polaroid i altres relats


Per Àngela Sánchez Vicente


Avui ens retrobem amb la ploma sensible i alhora àcida de la Marta Romagosa.

Ja ens va encisar amb “Tots els noms del desig” i amb “22 homes i un desig” i ara torna amb un nou recull de relats que semblen realment contes per a adults per abans d’anar a dormir.

Ara, amb una gran càrrega emocional i reflexiva ens presenta tretze histories on la bellesa d’allò quotidià esdevé extraordinària i digna de lloança. La bellesa i la intimitat interpel·la d’una manera especial a tots els protagonistes. 

Cada conte amb un nou gir, un nou sotrac i una nova explosió d’amor cap a la literatura.

És la millor manera de presentar La Polaroid i altres relats sense desvetllar-vos els petits grans secrets que amaga i les profundes reflexions que ens convida a fer.

Les lletres de l’autora segueixen essent subtils, tranquils, quotidianes, amigables, esperançadors cap a la humanitat... La seva sensibilitat i franquesa encisen als seus lectors.

M’agraden molt els autors capaços de regalar grans histories i “bufetades” de realitat en un format tan breu com son els contes o els relats. 

Tenen l’habilitat de crear personatges amb molta dimensió i situacions extraordinàries amb una gran metàfora en un molt breu espai de text.

Però ja ho deien els avis “en el pot petit hi ha la bona confitura” i també ho deien els clàssics “lo bo si és breu és doblement bo”.

Aquesta és la màxima de l’autora i gràcies a Rosa dels vents tenim una nova oportunitat de gaudir de les lletres belles i nostàlgiques de la Marta Romagosa.

És l’antídot perfecte per aquest octubre post vacances d’estiu.

Un petit oasi on fer les delícies dels amants de les bones lletres i les histories que et posen contra les cordes.

Recordeu que us espera a les llibreries!