dijous, 13 de juliol del 2023

La febre dels cromos

Avui us vull parlar d’un llibre molt interessant, didàctic, dinàmic i ple de curiositats, però sobretot un llibre per compartir amb les generacions passades i amb les generacions que ens venen trepitjant els talons, ja que en el fons tots tenim una mica d’ànima de col·leccionista.

La història del cromo català i europeu com no ens l’havien explicat mai. Un llibre nascut per ser de referència de la cromolitografia catalana.

La febre dels cromos es presenta en un format gran, de tapes toves i a tot color, sobre un fons que ven podria ser les estovalles de casa hi ha tot de cromos diferents, d’història, d’esports, d‘astronomia, de moda i de cultura.

La febre dels cromos travessa la història des de l'últim terç del segle XIX fins als nostres dies, i va tenir un moment d’esplendor esclatant que avui pot semblar-nos inimaginable. Però no cal que ens ho imaginem: Josep-Manuel Rafí i Roig ha dedicat anys d’investigació per oferir-nos una obra de referència que ens porta als orígens triomfals del cromo publicitari al nostre país (que va ser un referent de creativitat extraordinari) i ens ofereix un arxiu de prop de mil cromos representatius de les principals col·leccions històriques.

Seguint l’estela de la marca de xocolata de Jaume Boix, un autèntic revulsiu català i europeu, veiem com els cromos, senzillament, van transformar la societat.

Amb aquesta obra de la mà de Comanegra recordarem o aprendrem que aquest producte va proporcionar "informació de tota mena" a una societat "encara profundament illetrada". Segons l'autor, moltes generacions van aprendre amb els cromos les regles dels incipients esports que esdevindrien cultura popular, els països i les banderes del món, la geografia local i universal o els conflictes bèl·lics.

Qui de petit no va fer una col·lecció de cromos? Qui no anava a l’escola a intercanviar-ne o fins i tot al Mercat de Sant Antoni els diumenges per aconseguir els que se’ns resistien més?

Un petit tros de cartró que va començar com un detall de propaganda i que els clients apreciaven i que com més endavant descobrireu va portar a rivalitats entre marques de xocolata que van arribar fins i tot a les mans.

El volum es divideix en dues parts i un pròleg excepcional d’Albert Rossich i Estragó. La primera part es centra en el cromo en si mateix, etimologia, historia, abans del color, els precedents i la seva funció com a reclam publicitari.

La segona part es centra en Xocolates Jaume Boix, parlant-nos de la seva historia com a marca i finalment les seves col·leccions de cromos, dues parts en el llibre però que per a mi una sense l’altre no tindria gaire sentit.

En aquest volum s’amaga molta feina de documentació i una maquetació excel·lent entre prosa i il·lustracions.

Potser avui en dia els cromos no són una eina didàctica en certa manera però mantenen el seu esperit i fomenten la sociabilitat i la memòria dels nostres infants.

Un llibre que dona gust tenir i gaudir. Un molt bon regal de vacances per a tothom.